PAYLAŞ

Saian ve K”st(ben yazımda nickini Köst olarak yazacağım şimdiden bu konuda kusura bakmamasını rica edeceğim kendisinden) ikilisinin uzun sessizliklerini bozdukları Hal ve Gidiş Sıfır yayınlandı. İkili son zamanlarda soundcloud hesaplarından solo ve birlikte parçalar yayınlıyorlardı ancak ortada bir “proje” yoktu. Ta ki bu albüme kadar.

Otonom Piyade(bu isim sıkı Saian dinleyicilerine pek de yabancı gelmemiştir zira kendisinin eski bir şarkısının ismi) isminin altında toplanan ikili albüme de Jean Vigo’nun aynı adlı filminden yola çıkarak Hal ve Gidiş Sıfır adını vermişler. Tüm prodüksiyon işlemleri Köst’e ait olan albümde scratchlerde DJ Geda’yı görüyoruz. Hiç düet bulunmayan albüm konsept yapısı ile zaten böyle bir ihtiyaç da hissettirmiyor.

11 şarkının ikisi daha önce yayınlanan “Biçare” ve “Benenah” ikisi de klip ve chyper şeklinde yayınlanan “Uçurum Çiçeği” ve “Gari”. Albümün hiçbir şekile dijital platformlarda yayınlanmayacağı hesaplanırsa diğer şarkıları albümü edinmeyenlerin dinlemesi pek mümkün görünmüyor.

Albümü çıktığı hafta sipariş ettim ve pek sık olmasa da fikir sahibi olacak kadar dinleme imkanı buldum. Öncelikle şarkılardan bahsetmek yerine albümün genel havasına değinerek başlamak istiyorum. Saian’ın kendine güvenen lirisist tavrına hepimiz aşinayızdır ve bu tavrını genelde diş sıktıran beatlerde yada daha edebi, karamsar beatlerde dinlemeye alıştık. Ancak bu albümde Saian, Köst’ün(ki kendisi bana göre Türkiye’nin en iyi abstract rapini yapan, bilinç akışı tekniğinin en güzel örneklerini sunan isim) alaycı, protest tavrına daha yakın bir çizgide yer alıyor. Saian’ın bu değişimi ona pek yaramamış görünüyor zira -bazı şarkılarda bu bariz görünüyor- beatlere uyum sağlamak konusunda sıkıntı çektiğini gözlemledim ki bu da yılların tecrübesi düşünüldüğünde büyük bir kusur. İkilinin eski solo işlerine göz attığımız da albümün bir Köst albümüne monte edilmiş Saian düetleri havasında ilerlediğini söylemek pek yanlış olmaz gibi. Öyle ki prodüksiyonların sahibi Köst, kendi rapinin hamuruna uygun altyapılar olduğundan rahatça akarken Saian’ın adeta ayağının titrediği ve her an kayıp düşmekten korktuğunu hissettim birkaç parçada. Şimdi acımasızlık etmek istemiyorum zira Saian’ın deplasmanda oynadığı bir maç söz konusu ve Köst’ün bilinen matematik kurallarını zorlayan kompozisyonlara sahip prodüksiyonlarına uyum sağlamak gerçekten kolay değil.

Neyse efendim albümde Saian Başıbozuk 2’deki lirikalitesinden farklı sayılmaz. Ancak Köst öyle değil. Gerçekten dersine çok iyi çalışmış. Onun albümdeki performansından bahseden bir bol sözlük entrysini alıntılamak istiyorum. Zira orada yazanlardan daha iyi ifade edecek kelimelerim yok. Selam olsun “kamcatkali” adli yazara da buradan.

“gelelim köst adlı kitle imha silahına. hıncal uluç gibi i na nıl maz demek istiyorum. defanstan top almış , bekleri hücuma çıkarmış, atağın yönünü değiştirmiş , gol atmış , asist yapmış her şeyi yapmış adam. o kendine has fulovu , kulak düşüren pançları , ders gibi lirikalitesi , karanlık ve samimi vokali her şeyi üst düzey adamın.”

Albümü tüm kusurlarına rağmen çok sevdim. Bu ikilinin bir şeyler yapması başlıbaşına mutluluk verici bir olay. Hakeza beklentiyi çok yükseltince detaylarda boğuluyoruz ister istemez. Bu sebeple daha duygusal bakarak dinliyorum sevdiğim isimlerin albümlerini. Bu arada bol sözlükte albümün havasını 90’lar sonu 2000’lerin başındaki Fuat-Stress Sırtlan düetlerine benzetenler olmuş Ben de buna katılmakla birlikte ikilinin Fuat’tan ziyade Stress Sırtlan’a daha bi’ öykündüklerini düşünüyorum. Özellikle Köst’ü dinlerken  Sırtlan’ın bir kelime sonra ne söyleyeceğini tahmin edememe olayını sıklıkla yaşıyor ve keyif alıyorum ziyadesiyle. Tahmin edilemezlik rap gibi loop üzerinde ilerleyen müziklere külliyat döşenen bir müzikte sürekli sürpriz çalımlar atıp tahmin edilemez olmak gerçekten zor ve Köst bu konuda çok iyi. Albümde eksikler olsa da ben sevdim puanım ise 7/10. Köst’e 10/10. İkinci albüm de geliyormuş, umarım Saian’ın da rahat hareket edebileceği beatler olur bu sefer. Zira ağzımıza bir parmak bal çaldı bu albümde. Kesinlikle edinmelisiniz.

Görüşünüzü bildirin, yorum yapın;